Mnemoliterki

Odpowiada ekspert wydawnictwa Impuls

Mnemoliterki

Postautor: Impuls » 29 lis 2012, o 12:19

Mnemoliterki
Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p


Joanna Skibska

Obrazek

Mnem☻literki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu – wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najbardziej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje oraz ruch, co z kolei „uruchomia” wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.

Zakładki obrazowe [1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (duże i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju.

W celu podniesienia efektywności i przyjemność zapamiętywania - „zakładki obrazowe” należy wesprzeć metodą „żywych” opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być zapamiętane. „Ożywienie” liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów stwarza możliwość „ozdabiania” danej litery w taki sposób, aby jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dziecka ze względu na interesującą „prezentację”. Przykładem może być wierszyk „ożywiający” literę a:

Wielkie A to drabina,

po której aligator Al się wspina.

W łapce mały talerzyk trzyma

i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina.

Talerzyk z łyżeczką, małe a przypomina.

Gdyby nie ta łyżeczka,

to ciastko nie zjedzone,

na Ala byłoby obrażone.



Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich „kształtopodobne” odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki oraz sam ich autor czyli dziecko.

Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.



Mnem☻literki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu („pod okiem” osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.

Obrazek
Impuls
Rekomendowany doradca
 
Posty: 73
Rejestracja: 3 kwie 2011, o 14:15
Lokalizacja: KRAKÓW

Re: Mnemoliterki

Postautor: lolitkabarczak » 25 lis 2013, o 20:16

Fajne.
lolitkabarczak
 
Posty: 3
Rejestracja: 25 lis 2013, o 20:11

Re: Mnemoliterki

Postautor: plotkkkara » 26 lis 2013, o 00:01

U mojej córci w przedszkolu Pani to wykorzystuje do zabaw.
plotkkkara
 
Posty: 4
Rejestracja: 25 lis 2013, o 23:30

Re: Mnemoliterki

Postautor: Rosinska1988 » 20 kwie 2014, o 18:14

Fajn ie
Rosinska1988
 
Posty: 3
Rejestracja: 18 kwie 2014, o 09:32

Re: Mnemoliterki

Postautor: Impuls » 4 lip 2014, o 10:33

Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu, wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, inaczej alfabet skojarzeniowy. Litery wielkie i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu zostały skojarzone z przedmiotami przypominającymi cechy charakterystyczne danej litery i jej odmienności. […]

Użyta kolorystyka, rodzaje zadań i polecenia są tymi elementami ćwiczeń, które mogą zachęcić do korzystania z nich nie tylko dzieci, które rozpoczynają naukę pisania i czytania.[...]



Jak pisze Autorka „ Mnemoliterki”, to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu, wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, inaczej alfabet skojarzeniowy. Litery wielkie i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu zostały skojarzone z przedmiotami przypominającymi cechy charakterystyczne danej litery i jej odmienności.
We wstępie Autorka zamieszcza instrukcję używania ćwiczeń. Daje podstawowe wskazania w tym zakresie, stąd te ćwiczenia mogą wykorzystywać nie tylko nauczyciele, ale również osoby z najbliższego środowiska dziecka. Wydaje się, że materiał ćwiczeniowy w takiej postaci pomoże dzieciom, nie tylko mającym trudności w rozpoznawaniu znaków graficznych, ale także tym, które mają zaburzone funkcje spostrzegawczości wzrokowej, w nabywaniu umiejętności prawidłowego odczytywania i pisania poznawanych liter.
Zamieszczone różnorodne ćwiczenia mogą zachęcać do podejmowania pracy z nimi. Autorka świadomie nie wskazuje jakie dzieci mogą korzystać z tych ćwiczeń. Użyta kolorystyka, rodzaje zadań i polecenia są tymi elementami ćwiczeń, które zachęcić mogą do korzystania z nich nie tylko przez te dzieci , które z rozpoczynają naukę pisania i czytania.
W konkluzji chcę podkreślić, że materiały tego typy mogą być przydatne w pracy z dzieckiem zainteresowanym pisaniem, a także z tym, które rozpoczyna systematyczną naukę w szkole.



Z recenzji prof. dr hab. Ireny Adamek

http://impulsoficyna.com.pl/wyszukaj/mnemoliterki,1397.html
Impuls
Rekomendowany doradca
 
Posty: 73
Rejestracja: 3 kwie 2011, o 14:15
Lokalizacja: KRAKÓW


Wróć do Pomoce logopedyczne



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Yahoo [Bot] i 1 gość

cron