Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Odpowiada ekspert wydawnictwa Impuls

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: Impuls » 15 paź 2013, o 15:29

Obrazek

Ho-Janecka Jolanta

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz (wersja papierowa)
Dla przedszkolaka i ucznia

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz powstały na podstawie wieloletnich doświadczeń zawodowych autorki w pracy z dziećmi. Jest to zeszyt ćwiczeń, które pod kierunkiem nauczyciela, rodzica i logopedy można wykorzystać w pracy z przedszkolakami i uczniami do utrwalania przez nich poprawnej wymowy głosek dentalizowanych.


Opracowane zestawy wyrazowo-zdaniowe ze względu na występujące w nich opozycje głoskowe sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz nie należą do łatwych pod względem wymowy. Aby prawidłowo artykułować te głoski, dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja), czyli wypracować zręczne i celowe ruchy języka i warg. Dlatego też każde ćwiczenie poprzedzone jest schematyczną wizualizacją realizacji głosek różnicujących, co ułatwi dzieciom zapamiętanie układu narządów mowy do danej głoski.


Mamy nadzieję, że aktywizujące ćwiczenia zachęcą dzieci do pracy nad poprawną mową, a wprowadzone w nich urozmaicenia i zabawy, w myśl zasady „uczymy, bawiąc”, ułatwią im to zadanie.
Za opanowanie trudnej sztuki poprawnego mówienia autorka książki proponuję nagrodzić dziecko odpowiednim medalem (złotym, srebrnym lub brązowym, dlatego w książce na s. 50–52 i na płycie CD zamieszczono gotowe wzory Dyplomów) i wręczyć mu go po każdym ćwiczeniu bądź po kilku, np. za opanowanie zestawu ćwiczeń na różnicowanie szeregu sz–s lub po wykonaniu wszystkich zadań, na zakończenie terapii. Tę decyzję pozostawiamy rodzicom, nauczycielom i terapeutom. Krótki komentarz znajdujący się pod każdym medalem proszę potraktować jako ocenę opisową, która pozwoli eksponować i nagradzać poprawne wykonanie przez dziecko ćwiczeń, analizować z nim nieprawidłowo wykonane zadania, wspólnie z uczniem poszukiwać poprawnych form wypowiedzi oraz zachęcać go do samokontroli.

Do książki została dołączona płyta CD a na niej znajdują się wzory dyplomów oraz ćwiczeń w wersji PDF.

Obrazek
Impuls
Rekomendowany doradca
 
Posty: 73
Rejestracja: 3 kwie 2011, o 14:15
Lokalizacja: KRAKÓW

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: kielek » 1 lis 2013, o 21:40

Mam tą książkę. Szczerze mogę polecić :)
kielek
 
Posty: 4
Rejestracja: 1 lis 2013, o 21:31

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: kandeza » 22 lis 2013, o 23:54

przyda się w bibliotece logopedy :)
kandeza
 
Posty: 3
Rejestracja: 22 lis 2013, o 23:52

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: lolitkabarczak » 25 lis 2013, o 20:15

Dziekuje..
lolitkabarczak
 
Posty: 3
Rejestracja: 25 lis 2013, o 20:11

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: Tomek135 » 13 maja 2014, o 15:45

Dziękuję bardzo chętnie kupię tę książkę :)
Tomek135
 
Posty: 4
Rejestracja: 4 maja 2014, o 07:51

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: Mensor52 » 29 maja 2014, o 14:17

jakiś link gdzie można kupić i czy jest coś z samogłoskami?
Mensor52
 
Posty: 5
Rejestracja: 29 maja 2014, o 10:33

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: Impuls » 4 lip 2014, o 10:12

„W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie...” - z poprawnym napisaniem takiej frazy poszło mi nie najgorzej, jednak z jej płynną wymową jest już znacznie trudniej. Sama wymowa tego, co w owej trzcinie trzeszczy czyli głosek dentalizowanych sprawia, że niejednokrotnie łamią sobie na nich zęby nawet dorośli. Nie ma więc co się dziwić, że są one... twardym orzeszkiem do zgryzienia dla dzieci. Aby ułatwić najmłodszym naukę ich wymowy powstała niezwykle użyteczna książka „Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz”.


Autorka książki Jolanta Ho-Janecka jest z zawodu (i... z powołania) logopedą, który, jak pisze o sobie, stara się ofiarowywać innym nie tylko nowe umiejętności, ale - nową jakość życia, zachęcając na co dzień do świadomej pracy nad mową i językiem i popularyzując „piękną” polszczyznę. Przystępując do pracy nad publikacją Janecka odwołała się do swoich wieloletnich doświadczeń zawodowych, związanych z pracą z najmłodszymi (także z opóźnionym rozwojem mowy czy przejawiającymi dysharmonie rozwojowe). Tak powstał zeszyt ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy z przedszkolakami oraz uczniami i który jest świetnym narzędziem edukacyjnym nie tylko dla nauczyciela czy logopedy, ale także rodzica.

Zebrane w książce ćwiczenia mają w założeniu pomóc w utrwaleniu głosek sprawiających zwykle niemało kłopotów oraz w przygotowaniu języka i warg do ich wymowy. Bardzo atrakcyjna jest forma zaproponowanych ćwiczeń. Znajdziemy tutaj liczne zgadywanki, łamigłówki, kolorowanki (np. kolorujemy pary obrazków, których nazwy się rymują), a nawet głoskowe domino (wycięte wcześniej kwadraciki układamy tak, aby znajdujące się na nich obrazki z tą samą głoską na początku wyrazu znajdowały się obok siebie). Jak można się domyśleć, bohaterką wielu z nich jest żaba (ta, którą złapać nie jest łatwo. Skoczy w prawo – umknie w zboże. Skoczy w lewo – już w jeziorze), często pojawia się także dżokej czy dżdżownica. Przywołanie takich sympatycznych bohaterów, przedstawionych na ciekawych ilustracjach, sprawia, że nauka ich trudnych nazw odbywa się poprzez zabawę – czyli w sposób najbardziej efektywny i przyjemny.

W publikacji umieszczono także proste schematy z wizualizacjami realizacji głosek różnicujących. Znajdziemy je w sąsiedztwie zestawów wyrazowo-zdaniowych, dobranych ze względu na występujące w nich opozycje głoskowe: sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz. Pod względem wymowy nie należą one do najłatwiejszych, a dla ich prawidłowej artykulacji potrzebne jest wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy co fachowo określane jest kinestezją. Schematy są czytelne nawet dla maluchów i pomagają w wypracowaniu zręcznych i celowych ruchów języka i warg oraz zapamiętanie ich ułożenia do danej głoski.

Prawdziwą niespodzianką dla użytkowników zeszytu z ćwiczeniami są gotowe wzory dyplomów, które można wręczyć uczniom w nagrodę za opanowanie trudnej sztuki poprawnego mówienia. Każdy z nich opatrzony jest krótkim komentarzem – oceną opisową. Taka ocena ma w założeniu nie tylko pomóc i nagrodzić poprawne wykonanie ćwiczeń, ale i analizować z uczniem nieprawidłowo wykonane zadania, poszukując poprawnych form wypowiedzi oraz zachęcając go do samokontroli. Mamy zatem medal złoty, srebrny lub brązowy, od nas zależy, czy nagrodzimy nimi dzieci po poprawnym wykonaniu pojedynczego ćwiczenia bądź po kilku, np. za opanowanie zestawu ćwiczeń na różnicowanie szeregu sz–s lub po wykonaniu wszystkich zadań, na zakończenie terapii.

Książka dostępna jest w wersji papierowej ale i elektronicznej (e-book). Dodatkiem do niej jest płyta CD ze wzorami dyplomów oraz ćwiczeń w wersji PDF.



Katarzyna Głowacka- mama poszukująca, dziennikarka, absolwentka kulturoznawstwa. Współpracuje z Fundacją Wspomagającą Edukację Przedszkolną „Gifted&Talented” http://www.gifted-talented.org/Start.html oraz z działającym pod jej patronatem wrocławskim Przedszkolem „Przyjaciele Żyrafy” http://www.przyjaciele-zyrafy.pl/

Jolanta Ho-Janecka, „Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz. Dla przedszkolaka i ucznia”, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013


źródło:http://www.egodziecka.pl
Impuls
Rekomendowany doradca
 
Posty: 73
Rejestracja: 3 kwie 2011, o 14:15
Lokalizacja: KRAKÓW

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: mala.gwiazdka » 10 mar 2015, o 17:28

Mam tę książkę i bardzo ją polecam. Zresztą jak się przegląda tego typu publikacje to aż się chce wymyślić coś samemu. Przynajmniej ja tak mam. Wymyśliłam nawet trochę wierszyków. ;)
mala.gwiazdka
 
Posty: 3
Rejestracja: 10 mar 2015, o 17:14

Re: Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Postautor: kata89 » 21 mar 2015, o 18:55

Fajna ksiażka polecam dla mam ktore chcą przez nauke miło spędzić czas z dzieckiem.
kata89
 
Posty: 8
Rejestracja: 26 lut 2015, o 18:52


Wróć do Pomoce logopedyczne



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości