Wierszyki dźwięczne i ciche

Odpowiada ekspert wydawnictwa Impuls

Wierszyki dźwięczne i ciche

Postautor: Impuls » 20 kwie 2015, o 12:23

Obrazek

Lubina Monika


Wierszyki dźwięczne i ciche
do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Dużą pomocą dla dzieci są „obrazkowe głoski”, które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń. Większa liczba wierszyków na głoski [t], [d], [n] została zawarta w Wierszykach drogowskazach przygotowujących dziecko do prawidłowej wymowy głoski [r].


Wskazówki logopedyczne:

• Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g].

• U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast „dzień dobry” wypowiadają „cień topry”) proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku Niepoważne wierszyki (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g].

• Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. „dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg” czytamy: „domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk”.


Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także „obrazkowe głoski” z końca książki.

We wstępie chcę też wyrazić wdzięczność prof. Bronisławowi Rocławskiemu i pani Joannie Trzaskalik, których wiedza logopedyczna zainspirowała mnie do napisania cyklu wierszyków poświęconych polskim głoskom, oraz pani Katarzynie Węsierskiej za cenne wskazówki redakcyjne. Życzę dzieciom postępów w nauce mówienia, czytania i pisania oraz wiele radości z obcowania z wierszykami, a nauczycielom, rodzicom, logopedom, glottodydaktykom – by wiersze stały się praktyczną pomocą we wspieraniu dziecięcych wysiłków.

Autorka

Obrazek
Impuls
Rekomendowany doradca
 
Posty: 73
Rejestracja: 3 kwie 2011, o 14:15
Lokalizacja: KRAKÓW

Re: Wierszyki dźwięczne i ciche

Postautor: buziak » 2 cze 2015, o 11:01

buziak
 
Posty: 20
Rejestracja: 2 cze 2015, o 10:52

Re: Wierszyki dźwięczne i ciche

Postautor: cocohh » 11 gru 2017, o 05:26

"""Fifty years ago, three Italian snowmakers, ski champions and ski coaches had a deep friendship in outdoor life and skiing because of their Coach Jewelrycommon love for nature. They designed to leap the polar mountain climbing ski down jacket, due to bold color, innovative design, so that the mask down jacket blockbuster.

Mongolian mouth lightweight down jackets mens
on the down with a strict selection rule: down jackets best
only use the neck to the chest and abdomen between the duck hair, soft and has a high water resistance, and a&f sale
lighter than the average down, thinner. In recent years, Mengkou and the international top brand cooperation of the down jacket and a series of handbags show that it is the perfect blend of high-end brands, and the trend of brand cooperation to Mongolia to find a broader world, especially for some bright colors, coach bags on sale online By more and more young people love, so that Mongolia has always stood in the fashion wave!

Mengkou China Mall as a Mongolian company in Asia new balance femme launched the first online mall, lightweight down jackets women's
is committed to the Chinese market to promote the Mongolian brand and high-quality Mongolian down jacket accessories Coach Sunglasses Coach cases

Coach Sunglasses
and other products. Mongolian China Mall by the mouth of the polyvore girls setsChinese company set up network sales borsa moncler trapuntatadepartment independent operation, 'respect, patience, smile, caring' service culture deeply rooted in the Internet, and launched the 'outdoor activities', more timely for customers To provide lightweight down jackets ladies
Let's moncler joint brand and product fashion information, so that Mongolia became a domestic and second tier cities fashion backbone.""

"
cocohh
 
Posty: 439
Rejestracja: 15 lis 2017, o 09:02


Wróć do Pomoce logopedyczne



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron