Pytanie

Pytanie

Postautor: Anna_ » 27 kwie 2011, o 16:39

Czy wada mowy może być przeciwwskazaniem do podjęcia nauki w klasie I?
Anna_
 
Posty: 65
Rejestracja: 5 kwie 2011, o 10:17

Re: Pytanie

Postautor: Fiona » 27 kwie 2011, o 21:18

Naukę w klasie I szkoły podstawowej może podjąć dziecko, osiągające dojrzałość szkolną, czyli takie, które sprosta wymaganiom szkoły. Dojrzałość szkolna to odpowiedni poziom rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który zapewnia z jednej strony przyswajanie wiedzy, a z drugiej funkcjonowanie dziecka w roli ucznia, umożliwia tworzenie właściwych relacji z rówieśnikami. Na tym tle właściwy rozwój mowy wiąże się ściśle z każdym wyznacznikiem dojrzałości szkolnej. Wymowa dziecka musi być zrozumiała i wyraźna. Dobra pamięć słuchowa, analiza i synteza słuchowa, czyli zdolność do rozdzielania sylab i głosek w wyrazach oraz umiejętność ich łączenia w całość, zapewnia dobre podłoże do nauki czytania i pisania. W uproszczeniu owa percepcja słuchowa, ale też sprawność narządów mowy, głównie warg i języka, decydują o jakości artykulacji. W przeciwnym razie dzieci nie wymawiają prawidłowo głosek, a jak mówią, tak i piszą. Mieści się tutaj cała gama błędów ortograficznych, popularnie nazywanych błędami słuchowymi. Dotyczą one min. utraty dźwięczności, różnicowania i ? j, nieprawidłowego zapisu ą,ę, zamiany sz,ż,cz,dż na ich najczęstsze odpowiedniki w wymowie dzieci: s,z,c,dz, ale też: ś,ź,ć,dź, oraz szereg innych błędów, związanych z jednostkowymi nieprawidłowościami u konkretnych dzieci. Wady mowy uwidaczniają się także w wypowiedziach słownych poprzez trudności w budowaniu prawidłowych zdań, myleniu wyrazów brzmiących podobnie, popełnianiu błędów gramatycznych. Mogą się objawiać problemami w rozumieniu tekstów mówionych, czytanych i pisanych. Zaburzenia mowy są wychwytywane przez nauczyciela i zespół klasowy, dlatego też sytuacja źle mówiących dzieci jest trudna. Wpływa to niekorzystnie na ich emocjonalność, powoduje poczucie izolacji, zaniża samoocenę. Niejednokrotnie są one gorzej oceniane niż ich koledzy w klasie. Ogólnie rzecz ujmując problem jest bardzo złożony. W przypadku niewielkich wad mowy leczenie można kontynuować w klasie I, ale nawet wtedy dziecko ma więcej obowiązków niż jego rówieśnicy. Duża część tych dzieci, będących pod opieką logopedy, zaczyna mówić prawidłowo w szybkim tempie. W przypadku poważnych opóźnień w rozwoju mowy, bądź zaburzeń, które nie rokują szybkiej poprawy, lepiej jest zdecydować o pozostawieniu dziecka ponownie w klasie 0. Da to możliwość wyrównania nieprawidłowości, nie narazi dziecko na stres i funkcjonowanie w roli gorszego ucznia już na starcie nauki szkolnej. Decyzje takie są trudne dla rodziców, ale czasem konieczne dla dobra dziecka. Nie są one podejmowane pochopnie. Zawsze towarzyszy im wnikliwe badanie logopedyczne, często poszerzone o badanie pedagogiczne psychologiczne.
Fiona
 
Posty: 55
Rejestracja: 27 kwie 2011, o 14:47

Re: Pytanie

Postautor: Anna_ » 22 cze 2011, o 13:31

Dziękuję za obszerna informację
Anna_
 
Posty: 65
Rejestracja: 5 kwie 2011, o 10:17

Re: Pytanie

Postautor: monika » 24 cze 2011, o 16:10

ale chyba nie ma takiej opcji ze nie przyjmą dziecka do 1 klasy, wszystko można wycwiczyć.
monika
 
Posty: 31
Rejestracja: 7 maja 2011, o 17:20

Re: Pytanie

Postautor: valdarian » 18 lip 2018, o 00:08

ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552ev71552
ev71552
valdarian
 
Posty: 77496
Rejestracja: 21 kwie 2018, o 09:22


Wróć do Diagnoza logopedyczna



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość